Van Ticaret ve Sanayi Odası - VANTSO Web Portalı
Türkçe
ANA SAYFA-HABER ODASI-HABERLER-VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
Eklenme Tarihi : 18.11.2019 12:42

Van Milli Eğitim Müdürlüğü ile Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı işbirliğiyle 'Mesleki Eğitim Van Modeli Çalıştayı' düzenlendi.

 

Van’da mesleki eğitim okullarındaki tüm alan ve dalların yeniden değerlendirilip, sektörlerden gelecek talepler, çevre şartları gibi etkenler doğrultusunda düzenlenmesi, ihtiyaç duyulmayan alan veya dalların kapatılması, ihtiyaç duyulan alan ve dalların açılması ve şartlara göre kontenjanların belirlenmesi yönünde kararların alınacağı 'Mesleki Eğitim Van Modeli Çalıştayı' düzenlendi.

 

Elite World Van Hotelde kamu ve özel sektörün katılımıyla gerçekleşen çalıştay, saygı duruşu ve İstiklal Marşı'nın okunmasıyla başladı. 

 

Çalıştayda açılış konuşması yapan Van Ticaret ve Sanayi Odası (Van TSO) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Şefik Eren Van'ın genç nüfusu ve eğitim verileriyle ilgili bilgiler verdi.

 

Van TSO Başkan Yardımcısı Eren konuşmasında şu bilgilere yer verdi:

 

'Kıymetli hazirun, şehrimizde toplam 1 milyon 123 bin kişi yaşamaktadır. Bu nüfusun 626 bin kişisi 24 yaş altındadır. 400 bin kişi ise 25-54 yaş aralığındadır. Özetleyecek olursak Vanlılar ortalama 21 yaşındadır.

 

Şimdi ilimizle ilgili işgücü ve ekonomi konularında bir takım verileri sizlere sunmak istiyorum. Yüzölçümü bakımından 6'ıncı, nüfus bakımından ise Ülkenin 19 büyük ili olan kentimizde 27 bine yakın vergi mükellefi ile meydana gelen ekonomi yönetimi neticesinde 21,5’lik bir işsizlik oranı; 14.080 TL kişi başı gelir ile 80. Sırada yer almaktayız. “Bu bir kader midir?” “Yoksa değiştirilebilir parametreler midir?” Biz Van TSO olarak, bunun kader olmadığına inanıyoruz. Ve bu şehrin potansiyelleri ile bu parametreleri değiştirebileceğini iddia ediyoruz.

 

Ekonomi biliminde üretim faktörleri açısından Emek 2. sırada yer almaktadır. Bu noktada kent olarak emek yoğun bir potansiyele sahibiz. 21 yaş ortalaması ile genç nüfus açısından güçlüyüz. Ancak eğitimli ve nitelikli işgücüne sahip değiliz. En önemli meselemiz; eğitimdir! Şehrimiz ülkenin eğitim sıralamasında son 5 il içerisinde değerlendirilmektedir. Hepimizin yüksek sesle dile getirmesi gereken slogan; “eğitim şart olmalıdır.'

 

İş gücünün ekonomiye yansımaları ve daha üretken bir toplumun var olabilmesi için birincil olarak mesleki alanın eğitim ile entegrasyonu gerekmektedir. Okul-sanayi işbirliği yeteri anlamda geliştirilmediği için nitelikli işgücünün oluşmasında sorunlar yaşamaktayız. Ülkemiz kobilerle büyüyen bir ülke, dolayısıyla ancak yoğun emek ve alın teriyle kalkınmayı sürdürebiliriz. Bunun içinde kalifiyeli elemana ihtiyaç vardır. Avrupa Birliği’nin yaşlı nüfusuna karşın; genç ve işsiz nüfusa sahip ülkemiz bu anlamda mesleki eğitime daha fazla önem vermek zorundadır. Çıraklık eğitim modelinin geliştirilerek kamu ve özel işletmeler işbirliğinde uygulanması gerekmektedir. Bunun en önemli örneğini Almanya’ da görmekteyiz. İkili eğitim (Dual Sistem) olarak belirtilen bu model teorik olarak okullarda pratikte ise iş yerlerinde başarılı bir şekilde uygulanmıştır. Çıraklar genellikle dört gün iş yerinde bir gün ise okulda eğitim görmektedirler. Özel mesleki eğitim alanında ise; kişinin öğrenciliğinin ilk çağlarında performans ölçümü yapılarak, yetenekleri, yeterlilikleri, gelişime açık olan alanları tespit edilmelidir. Tespit ve eğitim prosesinden sonra uzmanlaşmaya kadar bu alanda kişi eğitim alanında geliştirilmelidir. Almanya’da orta öğretim aşamasında; temel eğitim ve teknik eğitim anlamında öğrencinin bir alana yönlendirilmesi zorunludur. Becerileri doğrultusunda uyum sağlanan öğrenciler eğitmenleri tarafından tavsiye ile gelişim amaçlı alanlarına yönlendirilirler.

 

Liseye girmeyen öğrenciler temel eğitim okullarına giderler. Bu okullar meslek okullarının temelini oluşturur. Fen Bilimleri ve İş Bilgisi derslerine ağırlık verilir. Ve bunun sonucuna baktığımızda; Almanya’da genç işsizlik oranı %5,9 iken ülkemizde %27,4 oranındadır. Ülkemizde okul bitiminde veya okuldan ayrılan öğrencilerin vasıfsız bir şekilde iş alanlarına para kazanma zorunluluğu ile yönlendirilmeleri söz konusudur. Bu kimi zaman isteksiz ve gelişime kapalı alanlarda gerçekleştir. Oysa Avrupa’da okulun ilk yıllarından itibaren mesleki anlamda beceriler çerçevesinde gelişim amaçlı eğitim olanakları yaratılmaktadır. Üniversite dönemi ve staj dönemi daha dolu geçmeli ve öğrencinin; “ben bu işi en iyi şekilde yapabilirim” diyebilmesi için destek ve teşviklerin uygulanması
gerekmektedir.

 

Gençlerimiz veya çocuklarımız meslek seçiminde teknik alanlardan biraz uzak öğretmenlik ve benzeri alanları seçerek hayatlarını garantiye alma yolunda ebeveynlerin öngörüleri doğrultusunda kendilerine bir hayat çizmektedirler. Ancak öğrencilerin teknik becerilerinin tespit edilmesi gerek ülke ekonomisine gerekse bireylerin gelişimine büyük faydalar sağlayacaktır. Bu noktada teknik liselerin detaylandırılması ve öğrencilerin teknik donanımın sağlanması hususunda yeni bir müfredat hazırlanması gerekmektedir. Ayrıca meslek kuruluşları, kurum ve kuruluşlar, sanayi alanları, üretim tesisleri ve ilgili merciler bu entegrasyonun içinde bulunmalıdır.

 

Bu bağlamda önerilerimiz;

 

- Staj sürelerinin uzatılması ve desteklenmesi,
- Mesleki eğitimin geliştirilmesi ile ilgili kaynakların artırılması
- Okul sanayi işbirliğinin sağlanması
- Mesleki ve teknik eğitim programları hazırlanması
- İhtiyaç duyulan mesleklere ağırlık verilmesi
- Üniversite ve Yüksekokullara girişlerin beceri üzere olması
- Mezuniyet sonrası iş olanaklarının yaratılması
- Öğretmen ve Öğrencilerin yurtiçi ve yurt dışında eğitim alması imkanının
oluşturulması
- Mesleki eğitimler yerel ve bölgesel özelikler baz alınarak hazırlanmalı,
- Yabancı dil eğitimine önem verilmesi
Özelikle ilimizde tekstil ve turizmin önceleneceği mesleki eğitimlerin
geliştirilmesi gerekmektedir.
Bu çerçevede; bugün düzenlenen Mesleki Eğitim Van Modeli Çalıştayında olumlu
sonuçlar alınması temennisi ile bu çalıştayın düzenlenmesinde emeği geçen
herkese teşekkür ediyor, şahsım ve Van Ticaret ve Sanayi Odası adına saygılarımı
sunuyorum.'

 

Çalıştyada; Vali Yardımcısı Faruk Bülent Baygüven, İl Milli Eğitim Müdürü Hasan Tevke, Van Organize Sanayi Bölgesi (OSB) Başkanı Mehmet Aslan ve Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı (DAKA) Program Yönetim Birimi Başkanı Mehmet Emin Çakay da birer açılış konuşması yaptı.

Galeri
VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
VAN'DA MESLEKİ EĞİTİM VAN MODELİ ÇALIŞTAYI
KREDİ HESAPLAMA
DÖVİZ
USD: 34.24 TL
EURO: 37.19 TL
GBP: 44.53 TL