Van Ticaret ve Sanayi Odası ile Ekonomi Bakanlığı ve Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği (DAİB) Genel Sekreterliği organizasyonu gerçekleştirilen ‘Dış Ticaret Bilgilendirme Semineri’ Van Ticaret ve Sanayi Odası’nda yapıldı.
Van’da İhracat seviyesinin yükselmesi, bölge ülkeleri ile yapılan ticaretin ve ihracatın artmasına, dış ticaret ile ilgili öğrencilerin, firma ve kuruluşlarda çalışan elemanların, bu konudaki bilgi ve becerilerini geliştirmesi ve nitelikli eleman yetiştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, düzenlenen toplantı Van Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Necdet Takva’nın açılış konuşmasını yapmasıyla başladı. Tüm katılımcılara teşekkür eden Takva, “Etkin bir katılımın olduğunu görüyorum. Geçmişte yapmış olduğumuz toplantılara kıyasla bugün iyi bir katılımın olduğunu görmek beni mutlu etti. Malumunuz Van 400 kilometrelik bir ağ içerisinde 4 ülkeye komşu olan bir coğrafyada ve bölgesinin önemli cazibe merkezlerinden biridir. Dolayısıyla 300 kilometreye yakın bir ülke ile sınırdaş olmanın hepimizin ticari hayatında önemli avantajlara yol açması beklentimizi uzun yıllardır dile getiriyoruz. Fakat bu konuda çok başarılı olduğumuz söylenemez. Bugün Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği’nin burada gerçekleştirmiş olduğu bilgilendirme toplantısı çerçevesinde özellik ekonomi bakanlığımızdan uzmanlarımızın burada olması, daire başkanlarının burada olması bizi ayrıca mutlu etmiştir. Umuyorum ki İran ile olan 300 kilometrelik sınırımızda artık sadece sınırı koruyan ve bekleyenler olarak değil ticarette yaşadığımız sorunların aşılmasına katkı sunacak bilgilendirmeler yapacaklardır. Bu çerçevede Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği’nin yapmış olduğu bu çalışmaya ve bakanlığımızdan ilimize gelerek bizleri deneyimleri ve bilgileri ile donanımlı hale getirecek çok değerli misafirlerimize teşekkür ediyorum. Böyle bir organizasyona da ev sahipliği yapıyor olmanın gururunu sizlerle paylaşmak istiyorum. İran, Irak, Azerbaycan ve Ermenistan’a sınırdaş olan bir kentin diş ticaret potansiyelinin bu olmaması gerekiyor. Oda olarak her zaman işbirliğine açığız. Hak ettiğimiz şekilde uluslar arası ticaretin gelişilmesi yönündeki çabamızın artarak devam edeceğine olan taahhüdümüzü de sürdüreceğiz” dedi.
2023 hedeflerinin yer aldığı slayt sunumun izlenmesinin ardından kürsüye gelen Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Murat Yazıcı, Ekonomi Bakanlığı’nın misyonu, vizyonu hedefleri konusunda bilgiler sundu. Konuşmalarını slayt sunum eşliğinde sürdüren Yazıcı, Ekonomi Bakanlığı’nın ülke ekonomisinin gelişmesine ve sosyal refaha katkı sağlanması amacıyla dış ticaret ve yatırımlara ilişkin politikaları geliştirerek uyguladığını belirtti. Ekonomi Bakanlığı’nın ülkenin ekonomik ve ticari alanda dünyada lider ülkeler arasında yer almasına öncülük etmek için uğraş verdiğini anlatan teşkilat yapısıyla da ilgili bilgiler verdi. Yazıcı, “Yürütülmekte olan çalışmalar ve projeler ise 2023 Türkiye ihracat stratejisi ve eylem planı, yatırım teşvik sistemi, destek programları, pazara giriş çalışmaları, girdi tedarik stratejisi ve ticaret anlaşmalarıdır. 2023 makro hedeflerimizde dünyanın ilk 10 ekonomisi içinde yer almak. Bu konuda 2023 Türkiye ihracat stratejimizin amacı 500 milyar dolar ihracattır. Bunun içinde 9 eylem alanı, 19 stratejik hedef, 72 stratejik eylem ve 74 performans göstergesi yer almaktadır” dedi.
Murat Yazıcı’nın destek programları, pazara giriş çalışmaları, hedef ülkeler, ülke masaları, ihracatta dönük üretim stratejisi, ticaret politikaları ve savunma araçları, ticaret anlaşmaları konularıyla da ilgili bilgiler sunmasıyla devam etti.
Ardından Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Dış Ticaret Uzmanı Mehmet Fatih Yüce’nin Türk ürünlerinin yurtdışında markalaşması, Türk malı imajının yerleştirilmesi ve Turqualıty’nin desteklenmesi ile yurt dışı birim, marka ve tanıtım, AR-GE ve tasarım destekleri konusunda sunum yaptı.
Verilen kısa aranın ardından Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Erkan Salur da sunumunda uluslararası rekabetçiliğin geliştirilmesinin desteklenmesi, pazar araştırması ve pazara giriş desteği, çevre maliyetlerinin desteklenmesi konularında bilgiler verdi.
Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Yavuz Selim Özden’nin de ülke masaları, pazar araştırması, Irak Cumhuriyeti pazarına ihraç imkanları konularıyla ilgili bir sunum yapmasıyla birlikte Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Şube Müdürü Dr. M. Tayfun Gülle ise iş dünyası için ticari bilgiye erişim konusunda bir slayt sunumun yapmasıyla toplantı sürdü.